Homlokfal, hűtő, cooler..stb

Homlokfal, hűtő, cooler..stb

Egy újabb nagy odafigyelést és sok időt igénylő részhez érkeztünk. Ez nem más mint a homlokfal újra építése. Az eredetit nincs értelme vissza rakni, mert nem fog elférni semmi rendesen, így a nulláról kell megcsinálni az elejét úgy, hogy a komplett front elemeket átalakítás nélkül fel tudjuk illeszteni.

Kezdésnek a már bent lévő blokkot és a váltót ki kell egészíteni a hengerfejjel és a leömlő és turbóval, hogy megkapjuk a viszonyítási pontokat. Mivel még a végleges motor a gépműhelyben van, így egy B16-al folytatjuk a munkát ami megközelítóleg 1cm-el alacsonyabb a B18-nál. Ezt gyorsan orvosolva kihézagolva raktam fel egy selejt hengerfejet és csavaroztam össze a blokkal. Ezután a leömlő és a turbó felrakása következett ami gond nélkül fel is ment. A következő problémába ütköztem. A wastegate cső sehogy sem akart elférni. Arra jutottam, hogy nem lefelé engedem ki a feleslegessé vált kipufogó gázt hanem a géptetőn. A döntés nem design célokat kergetve született, hanem a késöbbi fejlesztésekre gondolva, hogy a sík padló lemezt és ezáltal az autó alatt futó áramlást ne kelljen megbontani. Továbbá volt egy fontos szempont. Mindenképpen kellett a hővédelem és a korábbi tapasztalatok alapján nem az atyaúristent is lebandázsolom megoldással akartam megoldani, hanem egy légcsatornát képezve kiterelve a meleg levegőt terelő lemezekkel, amik egyben hővédő lemezként is funkcionálnak.

A hűtő alsó tartó konzoljaival folytattam. Hosszú percek teltek el mire düllöre jutottam , hogy megtaláljam a legideálisabb helyet ahol nem kell semmit módosítani. A Traction bar előtt nem szerettem volna, mert az alsó  visszafolyó ág keresztezte az alsó összekötőt. Lentebb nem szerettem volna rakni, mert ez lett volna a legalacsonyabb pontja az autónak és kár lett volna szétütni a hűtőt. Fentebb ugyancsak nem rakhattam, mert a géptető  formája nem engedte  és nem szerettem volna komolyabban újratervezni a jól bevált formavilágot. Végül a Traction bar-on belül tettem és nem mondanám, hogy itt is mennyire hű de nagy hely van, de a leömlőtől aránylag jó távolságba van ami üzem közben 800-900 fokon izzik. A vízcsövek is szépen elfognak férni és a ventilátor is éppen elfér a kuplung alsó munkahengertől (azért az újjam nem fér be közé). A legalacsonyabb pont igazság szerint adott volt a Traction bar miatt, így próbálgatni kellett  a géptetőt. A hűtő magassága nagyobb volt mint a kívánt hely, ezért kénytelen voltam minimálisan megdönteni hátra ahol még elfér és nem rontja a hatásfokát. A kis konzolokat amik a hűtőt tartják 3-as acéllemezből formáltam ki és folyamatos mérések közepette helyeztem el a megfelelő pozícióra. Felhasználva az eredeti csavarozható alsó hűtőtartó gumibakokat, a konzolok aljára anyákat hegesztettem a könyebb szerelhetőség miatt. Folyamatos géptető próbálgatás és géptető merevítésének szabdalás következett. Végül elégedetten tudtam le ezt a részt is, a hűtő is jó szögben áll és a géptető is a helyén. A hűtő felső konzoljához először a zárhidat kellett létrehozni,  hogy legyen mihez rögzíteni.

Már az elején elhatároztam, hogy a zárhíd csőből fog készülni. A korábban már használt acél cső (20×2) alkalmazásával fog ez erős és aránylag könnyű is maradni. Így hogy már vannak viszonyítási pontjaink a leömlő, vízhűtő és géptető formájában, el lehet vele indulni. Kezdésként a két felső bekötési pontot lemezeltem be, de mielőtt ezt megtettem volna, még kifúrtam és hegesztettem 1-1 anyát a hátoldalára a jó szerelhetőség érdekében. Az egyik irányból indulva kezdtem építkezni figyelve a viszonyítási pontokra, ez főként a hűtőt érintette. Az összekötő csővel folytatva nem volt sok választás. Az egyik oldalról a leömlő szabott határt a másikról pedig a géptető belső merevítése amit már nem akartam kivágni. A másik oldali bekötést méretezve már hamar megszületett a végső forma. A váznyulványokhoz levittem 1-1 támasztást, hogy stabil legyen. A ponthegesztéseket megerősítése után körbevarrás következett. Fontos megjegyezni, hogy az imént elkészült darab minden pontja ami a karosszériához csatlakozik csavarozható, megkönnyítve a későbbi szerelhetőséget. Az ötlet nem újkeletű, a rallyban ezt már régóta használják és a gyári versenyautók építésekor ez egy fontos szempont.

A régi leszorítási pontok helye mára eltűnt az eredeti homlokfal távozásával együtt, így a zárhíd készre hegesztése után mérések sora és kis faragás következett, hogy minden a helyére kerüljön. A géptetőbe sülyesztett gyorszárakat faragtam, szem előtt tartva, hogy ne keletkezzenek felesleges vortexek, amik a csatos megoldásnál rontják az aerodinamikát.

A legjobb hatásfok elérése érdekében mindíg az Intercooler kerül legelőlre, hogy az kapja a leghidegebb levegőt. Minden más megoldás, mint pl olajhűtő berakása a cooler elé nagyban rontja a beszívott levegő hőmérsékletet, így ezáltal a motor teljesítményt. Fontos, hogy a céljainknak megfelelően legyen méretezve. Egy kisebb cooler lefojtja a turbót és ezáltal megnövekedhet a backpressure (kipufogógáz nyomás), továbbá a turbótengely idő elötti lógásához is vezethet. Huzamosabb használat alatt melegedni fog a turbó is és a cooler is. Egy túlméretezett coolernél pedig megnövekszik a turbolyuk. Jelen helyzetben egy 700x240x65 méretű coolert használok ehhez a setuphoz. A cooler alsó tartókonzoljai a tractionbar első felére kerültek. A felső rögzítési pont pedig a középső összekötő csőből indulnak. Éppen elfér az üvegszálas lökhárton belül.

Egy turbos setupnál elengedhetetlen hogy legyen egy jó hatásfokkal bíró olajhűtő. Jelenleg egy 19soros hűtőm van. Az elhelyezése fontos szempont itt is, hogy minden jó hatásfokkal tudjon üzemelni. A kerekek elé nem akartam, mivel dobbetét nem lesz és túl közeli barátságot kötne a kavicsokkal. Sok variáció nem maradt hogy levegőhöz is jusson így a vízhűtő elé fog kerülni. Szerettem volna egy slim ventit is rá, de hely híján ez kudarcba fulladt.

A lökhárító rögzítési pontok is eltűntek a homlokfallal együtt, így ezt is újra kellett gondolni. A középső összekötre hegesztettem egy 1cm széles laposvasat amire rögzíteni fogom a közepét. A 2 szélen ki volt fúrva a lökhárító ezért ezzel nem akartam túl sokat foglalkozni, így a váznyúlvány külső felére 2 csövet hegesztettem és a csőbe ugyancsak 8as talpas anyát hegesztettem.

Az összerakás után következett a szétszedés, előkészítés és festés. A motorteret fényes grafit szürkére fújtam. A bölcsőt, a traction bart, homlokfalat fényes feketére. Így egész jó lett az összkép szerintem.

A folyamatos mérés és elemek próbálgatása jó eredménnyel zárult, mert fut minden egymással és ez véleményem szerint jó összképet ad az “eredeti” formavilágnak.